3 Eylül 2014 Çarşamba

Rc modeller hakkında teknik bilgi -2-



Elektrikli Model Arabalar
Bu yazımızda sizlere elektrikli model arabalar hakkında özet bilgiler vermeye çalışacağım. Bu yazılar sadece bu işe yeni başlayacak olan arkadaşlarımıza yönelik yazılmış olup bilgilerin tamamı verilmemektedir. Kısaca bir tanıtım yazısı da denebilir. Elektrikli model arabalar yeni başlayan ve bu hobiye başlangıçta düşük bir bütçe ayırmayı düşünen arkadaşlara tavsiye edebileceğimiz modellerdir. Standart bir elektrikli model araba daha yavaş olduğundan kaza yapma riski benzinlilere göre daha düşüktür. Ayrıca genellikle başlangıç kitlerinin yedek parça fiyatları da yakıtlılara nispeten daha düşüktür. Peki kullanıma hazır bir elektrikli model arabaya sahip olmak için nelere sahip olmak gerekir? Şimdi bunları sizlere teker teker anlatmaya çalışalım. Sahip olmamız gereken ilk şey tahmin edebileceğiniz gibi bir kittir. Piyasada değişik kalite ve fiyatlarda kit bulmanız mümkündür. Başlangıç seviyesi için kitlerinin içinde genelde standart bir motor da beraberinde gelmektedir. Elektrikli motorlar ayrı olarak da satıldığı için pilotajınız geliştikçe bu motorları değiştirip daha hızlı motorlar takabilmeniz mümkündür. Motor yuvası 1/10 modellerde standart olduğu için sadece aldığınız marka değil, başka marka motorlar da takabilmeniz mümkündür. Daha sonra gerekli olan bir başka ekipman da hız kontrol ünitesidir. Hız kontrol üniteleri kumanda alıcısından gelen sinyalleri alarak motorun hangi hızda gideceğini belirleyen bir ekipmandır. Bu ekipmanlar elektrikli ve mekanik olarak ikiye ayrılır. Mekanik hız kontrol üniteleri reosta tarzında çalışmakta olup genellikle 3 kademelidir. Yani mekanik hız kontrol ünitesi ile yavaş orta ve yüksek hız için 3 kademe vardır ve siz kumandada gaza ne kadar basarsanız mekanik hız kontrol ünitesi bu duruma göre hızı ayarlamaktadır ( bunu normal vantilatördeki 1-2-3 konumun benzetebiliriz ). Hız kontrol ünitelerinden bir diğeri de elektronik hız kontrol üniteleridir (esc) . Esc de belirli bir kademe olmamakta, siz kumandanın tetiğine ne kadar basarsanız bu ünite hızı o kadar artırmaktadır. yani hızınızı ayarlama çok hassas bir biçimde yapılabilmektedir. Esc’ler destekledikleri motorlara göre fiyatları değişmektedir. Standart motorlar için üretilen esc’lerin fiyatı daha düşük olurken tüm motor tiplerini destekleyen (no limit) esc’ler ise daha yüksek fiyatlı olmaktadır. Günümüzde mekanik hız kontrol üniteleri yerine elektronik hız kontrol üniteleri modelciler tarafından daha çok tercih edilmektedir. Modelimizi kullanıma hazır hale getirebilmek için gereken başka bir önemli ekipman pillerdir. Modelimizin güç kaynağı olan piller NiCD ve NiMH olarak ikiye ayrılır. Ayrıca bu piller miliamper değerlerine göre de sınıflandırılırlar. güncel piller 1500 miliamperden (Mah) başlayıp 3600 mah’a kadar çıkabilmektedir. Tabi ki bu miliamper değerinin yüksekliği fiyatı ve sürüş sürenizle doğru orantılıdır. Miliamper değeri ne kadar yüksek ise fiyat ve sürüş süresi o kadar uzun olabiliyor.Kumanda içinse tek servosu olan bir kumanda sistemi yeterlidir. yeni başlayan modelciler için üzerinde milyon tane ayar yapabilmeye olanak tanıyan kumandalara ihtiyaç yoktur.Yalnız dikkat edilmesi gereken husus eğer çevrenizde modelci arkadaşlarınız varsa aynı frekanslı kumanda almamaya özen göstermelisiniz yoksa frekanslarınız karışacak ve aynı anda arabalarınızı kullanamayacaksınız. Bunlar dışında arabanızın pillerini (aküsünü) şarj edebilmek için de bir şarj aletine ihtiyacınız var. şarj aletleri ise dijital ve standart olarak ikiye ayrılabilir. şarj aleti alırken dikkat etmeniz gereken şey şarj aletinin hem nicd hem de nimh pilleri şarj edebilmesi olacaktır. Bu temel ekipmanlarınızı tamamladıktan sonra elektrikli model arabanızı keyifle sürebilirsiniz.

Elektrikli model arabaların avantajları:

- Elektrikli model arabalar yakıtlılara göre daha temiz kullanımlıdır. Arabanızı kullandıktan sonra yakıtlı modellere göre daha az bir temizlik gerektirir.

- Eğer yarışa girmiyorsanız motorları çok fazla uğraş gerektirmez. Sürebilmeniz için pili takmanız yeterlidir.

- Motorları kolaylıkla değiştirilebilir ve motorları benzinli modellerden çok daha ucuzdur

Elektrikli model arabaların dezavantajları;

- Standart halleriyle çok hızlı arabalar değillerdir. Bu bakımdan temelde yüksek hız arayan modelciler bu arabaları modifiye etmek zorundadırlar.

- Pilleri eğer doğru bakım ve saklama koşullarına uyulmazsa çok çabuk ömrünü tamamlayabilir.

- Uzun süre kullanabilmek için birkaç adet pilinizin olması gereklidir.

- Çok iyi bir elektrikli modele sahip olabilmek için başlangıç maliyeti benzinlilere oranla daha yüksektir

Yakıtlı Motorlar
Yakıtlı Model Araba Motorları
Yakıtlı model araba motorlarını, oldukça hızlı, sesiyle dikkat çekip insanları başınıza toplayacak, yeri geldiğinde sizi uğraştıracak fakat bir o kadar da zevkli küçük canavarlar olarak tanımlayabiliriz.
Bu küçük canavarlar aralarında çok çeşitli sınıflara ayrılır fakat biz bu yazıda sadece model arabalarımızda kullandığımız tek silindirli yakıtl motorlarını anlatacağız.
Önce sizlere bu motorlar hakkında birkaç teknik bilgi sunalım. Yakıtlı model araba motorları tek silindirli olup bu silindirlerin üst kısmını kaplayan soğutma kafasının üzerine bir buji yerleştirilmiştir. Buji kızdırıcı dediğimiz ekipman ile bujiyi ısıtır ve genelde, pull start adı verilen ve krank milini döndürüp içeriye karbüratörden benzin girmesini sağlayan ipi çekerek ilk patlamasını yapmasını sağlarız.
Bu kısa teknik detaydan sonra motorların çeşitlerini incelemeye başlayabiliriz. Bu motorlar konusunda çeşitli sınıflandırmalar mevcuttur. Onroad/offroad kullanım, hacim, beygir gücü gibi şekillerde sınıflandırılmaları mümkündür. Biz bu yazıda genelde kullanıldığı şekilde, yani motorları hacimlerine göre sınıflandırmayı uygun gördük
Yakıtlı model araba motorlarının standart dediğimiz şekli 0.12 motorlardır. Bu motorlar adlandırılırken kübik inç cinsinden hacmi dikkate alınır. Yani 0.12 motor dendiğinde motorun 0.12 kübik inç (yaklaşık 2.1cc ) olduğu anlatılmak istenir. Bazı istisnai durumlar sözkonusu olsa da standart bir onroad model araba aldığınızda üzerinde 0.12’lik motor gelecektir. fakat 0.12 lik olması sizi aldatmasın, bu motorlar bazen daha büyük hacimli olan 0.15 lik motorlardan daha fazla güç verebilmektedir. Onroad araba modelcilerinin en çok kullandığı motor tipi de 0.12 motorlardır. Bu motorlar 0.7 beygirden yaklaşık 1.8 beygire kadar çıkan modelleri vardır.
0.15 ve 0.26 kübik inç hacimli motorlar ise daha çok offroad-buggy tarzı araçlarda kullanılan ve küçük motorlara nazaran daha torklu motor tipleridir. Offroad-buggy tarzı araçlar daha büyük ve genelde daha ağır oldukları için kullanımda büyük hacimli motorlar görülmektedir. Motor hacmi büyüdükçe alınan güç de artar fakat bu artış doğru orantılı olmaz, mesela 0.21 lik motorun beygir gücü 0.12’lik motorun beygir gücünün mutlaka iki katı olacağı anlamına gelmez.
Bu yazıda yakıtlı model araba motorlarına kısa bir giriş yaptık, ilerleyen zamanlarda motorda kullanılan parçalar, teknik terimler, motor portları gibi konularla ilgili geniş bir makale yayınlayacağız.

Model araba nedir?
Bu yazımda, hepimizin peşinden koştuğu, fakat çoğumuzun tam bir tanımını yapamadığı “model araba” kavramının ne olduğu ve ne olmadığı konusunda yeni başlayan arkadaşları doğru yönlendirmek adına bilgi vermeye çalışacağım
Model arabalar, temel tanımı ile, birçok bileşenden oluşan ve her bileşeni ayrı olarak tekrar alabileceğiniz, profesyonel olarak çoğu Autocad programı ile tasarlanmış ve ölçeklendirilmiş arabalardır. Tanımda da göreceğiniz gibi, bu arabaların eskiyen veya kırılan parçalarını en küçük vidasına kadar temin edebilmek mümkündür. Bu açıdan bakıldığında, aldığınız bir model arabayı çok uzun yıllar boyunca kullanabilirsiniz.
Bu arabaların bir diğer farkı ise hemen hemen hepsinin az ya da çok, bir şekilde ayarlanabilir olmasıdır. Aldığınız model arabaya göre değişiklik gösterse de, üst seviye model arabalarda, gerçek arabalarda aklınıza gelen hemen hemen tüm ayarları yapabilmeniz mümkündür. Tabii gerçeğe yaklaşma ile model arabaların fiyatları arasında da doğru orantı vardır.
Model arabaları temelde güç kaynağında göre (elektrikli-yakıtlı), ölçeklerine göre (1/5-1/8- 1/10-1/12-1/18-1/24) ve kullanım alanlarına göre (onroad-offroad) olarak ayırmak mümkündür. Günümüzde en çok kullanılan ölçekler 1/10 ve 1/8’dir. Bunun yanısıra 1/5 ölçekli arabaların da kullanıcısı çoktur.

Hangi model araba ile başlamalıyım?
Model araba seçimi dikkatle yapılması gereken bir seçimdir. Kişiler, yapılan yanlış yönlendirmeler sonucu yanlış karar verebilmekte ve bu işten soğuyabilmektedir. Bunu en aza indirmek için aşağıda genel sınıflar için bir tablo yapmayı uygun gördüm. Yazacağım araçlar sadece yönlendirme niteliğindedir.
Öncelikle en önemli konu şudur, alacağınız model arabanın yedek parçası bulunabiliyor mu? Yedek parçasını bulamayacağınız bir model araba, artık bir model araba değil, olsa olsa vitrinde korunması gereken bir klasiktir. Bu açıdan, eğer bütçeniz ikinci el bir model araba almaya yetiyorsa ve bulduğunuz arabanın satıcısı, kendin bile yaparsın ya da almanyada var bunun parçası ama araştırmak lazım v.b. söylemlerde bulunuyorsa tek kelime ile uzak durun. Elinizde patlayacak bir model araba, sizi bir anda bu işten soğutabilir. Bu tür bir araba almak yerine başka fırsatları değerlendirmekte fayda var. Tekrar hatırlatıyorum, yedek parçası üretilmiyorsa o arabadan uzak durun, çünkü o model araba değildir. Karar vermeniz gereken ikinci konu nerede kullanacağınızdır. Eğer pistlere gidebilirim ve bu işe zaman ayırabilirim derseniz onroad arabaları tercih edebilirsiniz. Diğer taraftan, piste gitme imkanım olmaz, toz toprak heryerde kullanmak isterim derseniz, offroad size daha uygundur. İfadeleri çoğaltmak mümkün olsa da genel durum bu şekildedir. Eğer bulunduğunuz ilde bir pist yoksa fakat sürülebilecek temiz asfalt alanlar olduğunu düşünüyorsanız (karting pistleri, büyük marketlerin otoparkları v.s.) onroad düşünebilirsiniz.
Güç kaynağı konusunda ise temel durumu şöyle özetleyebiliriz. Eğer eliniz alet-edevata yatkınsa, mekanik ve motorlar ile ilgili iseniz, en azından piston, gömlek, karbüratör gibi konulardan haberiniz varsa yakıtlı arabalar sizin için uygun olabilir. Eğer bu konulara uzaksanız, alet edevat konusunda pek iyi olmadığınızı düşünüyorsanız, elinizin sürekli yağ içinde kalmasından rahatsız oluyorsanız, arabam sorun çıkarmasın pilini takıp kullanmak isterim diyorsanız elektrikli arabalar size daha uygundur. Elektrikli ve yakıtlı arabalar konusunda detaylı bilgiyi konu hakkındaki diğer yazılarımda bulabilirsiniz.
Ölçek konusu ise tamamen zevkinize ve nerede-nasıl kullanacağınıza bağlıdır. Yine de bu işe yeni başlıyorsanız önerim 1/10 sınıfında başlamanızdır. Modelcilerin birleştiği genel fikir de bu yöndedir.

Bu listeden sonra, son günlerde sıkça görülen “Nikko” araçlara değinmek istiyorum. Bu araçlar kesinlikle ve kesinlikle model araba değillerdir. Bu araçlar oyuncak sınıfında olup bir süre sizi idare edebilirler, hatta 1/10 ölçekte olanlarına yapılan modifikasyonlar ile düz yolda bir model arabayı geçebilirler fakat bu onların “oyuncak” olduğu gerçeğini değiştirmez. Örneğin salıncağını kırdığınızda vitrine koymak ya da japon yapıştırıcısı ile yapıştırmaktan başka seçeneğiniz yoktur. Ayrıca ayarlanabilirlik konusunda da seçenekleri yok denecek kadar azdır. Model arabalar pistlerde yarışırlar ve 1 düzlüğe karşı ortalama 12-13 virajı vardır. Bu açıda düzlükte hızlı giden bir nikko, viraj dönemedikten sonra hiçbirşey ifade etmez. Eğer elinizde nikko varsa, üzerine herhangi bir yatırım yapmadan onu o şekilde korumanızı tavsiye ederim. Fakat yeni bir model araba almayı düşünüyorsanız ve sizi nikkoya ya da nikkonuzu modifiye etmeye yönlendiren kişiler varsa emin olun modelcilikten anlamıyorlardır ve yanlış tarafa doğru yönlendiriliyorsunuz.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder