1 Eylül 2014 Pazartesi

Uçuş için önemli bilgiler !!



Uçuş için önemli bilgiler..







Öncelikle, çok güzel bir hobiye başladığınız için tebrikler. Model uçakçılık çok zevkli bir hobi olmakla beraber, aynı zamanda çok tehlikeli bazı unsurları da içeren bir hobidir. Kesinlikle uyulması gereken bazı önemli kurallar vardır. Bu dökümanda belirtilen kurallara uyar ve tavsiyeleri uygularsanız, hem kendinizi ve hemde uçuş alanındaki diğer kişileri korumuş olursunuz. Önemli olan bir diğer huhus ta bu kuralları, araç kullanırken emniyet kemeri takmak gibi sürekli olarak uygulamak ve alışkanlık haline getirmektir.


1)Herşeyden önce modelinizin sağlıklı ve sağlam olarak inşa edildiğinden emin olunuz. Model uçak yapımı veya montajı ile ilgili yeterli bilgi ve tecrübeye sahip değilseniz, ilgili kurum veya kişilerden yardım alınız. Modeliniz, uçuş ile ilgili esaslara (incidence açıları,


kanat ve stabilizer açıları, motor down ve right thrust açıları, kontrol yüzeylerinin doğru yönlerde ve doğru fonksiyonlarla çalışıyor olması ve atış miktarları, ağırlık merkezi ayarları vb.) uygun olarak bitmiş olmak zorundadır.


2)Tüm bağlantılar, motor-motor yatağı-gövde bağlantıları, kanat gövde bağlantıları, satabilizer-gövde bağlantıları, pushrodlar ve bağlantıları, yeke, klips, klevis ve menteşeler yeterince sağlam ve sağlıklı olmalıdır. Uçuş esnasında hehangibirinin çıkması, kopması vb. durumlarda modeliniz kumanda ile kontrol edemeyeceğiniz duruma gelebilir ve kırım kaçınılmaz olabilir.


3)Diş sıyırmış vidalar, sağlamlığını yitirmiş, çatlamış, fonksiyonunu yitirmiş parçalar mutlaka yenilenmeli, yenilenmeden kesinlikle uçuşa devam edilmemelidir. Uçuştan önce mutlaka, gerçek uçaklarda yapıldığı ciddiyetle uçuş öncesi kontrollerin yapılması gerekir. Unutmayınız ki, model uçaklar da gerçek uçaklarla aynı uçuş prensipleriyle uçarlar.


4)Modelinizdeki yapıştırma yerleri zaman zaman kontrol edilmeli, ayrılmış veya çatlamış olan yerler var ise mutlaka yenilenmelidir. Unutmayınız ki, sağlam bir yapıştımanın ilk kuralı, yapıştıracağınız parçaların temiz, yağdan ari olması ve yapıştıracağınız malzemeye uygun özellikte yapıştırıcı kullanılmasıdır.


5)Model uçaklarda en çok kullandığımız yapıştırıcı olan epoxy; plastik-metal-cam-naylon vb. malzemeleri yapıştırmaz. Aynı zamanda, üzeri filmle kaplı veya yağ bulaşmış ahşap yüzeyleri de yapıştırmaz, unutmayınız. Epoxy nin genellikle kullanıldığı yapıştırma alanları temiz ahşap yüzeyler, strofor ve türevi yüzeylerdir. Yağ bulaşmış ve yenileyemediğiniz bazı ahşap parçaları tamir amaçlı olarak yapıştırmak zorunda kalırsanız, önce alkolle iyice temizleyip yağdan arındırdıktan sonra yapıştırınız. Unutmayınız ki en iyi yağ çözücüler alkollerdir. Bu amaçla ve uçuş sonrası model uçak temizliğinde özellikle de isopropil alkol tavsiye edilir. İsopropil alkol ayrıca, yapıştırma esnasında epoxy inceltici olarak ta kullanılabilir.


6)Model uçak uçurmak için gerekli pilotaj eğitimine sahip değilseniz, mutlaka ilgili kurum veya kişilerden uçuş eğitimi alınız. Eğitim almadan model uçak uçurabilmek mümkün değildir. Kişinin bu konuya olan yeteneği, yalnızca gerekli pilotaj eğitiminin süresini kısaltabilir.


7)Uçuşa başlamadan önce mutlaka alıcı ve verici bataryalarınızın yeterli şarja sahip olduğundan emin olunuz. Şarj ile ilgili herhangibir şüpheniz var ise uçuşa devam etmeyiniz. Şarj durumunu kontrol edebilecek elektronik ekipmana sahipseniz, mutlaka şarj durumunu kontrol ediniz.


8)Model uçakçılıkta genellikle ni-cd piller kullanılırlar. Ni-mh piller sarsıntı ve darbeye karşı hassastırlar. Dolayısı ile vericinizde Ni-mh piller kullanılabilir ancak alıcı pili olarak Ni-mh pillerin kullanılması tavsiye edilmez.


9)Ni-mh piller, bu pilleri şarj etme özelliğine sahip şarj cihazları ile şarj edilmelidir. Yalnızca Ni-cd pilleri şarj etmek üzere tasarlanmış olan cihazlarla Ni-mh pilleri şarj etmek, kısa sürede bu pillerin bozulmasına ve yeterli şarj tutmamasına neden olur.


10)Ni-cd ve Ni-mh pilleri mecbur kalmadıkça hızlı şarj cihazı ile şarj etmeyiniz. Bu tip şarj cihazları, pillerinizin ömrünü azaltırlar.


11)Her zaman motorunuza uygun pervane kullanınız. Motorunuza gereğinden küçük pervane takmak çok tehlikeli olabilir. Küçük pervane takılan motorlar gereğinden fazla devir atarlar ve bu durumda da pervanenin pallerinin koparak fırlaması söz konusudur. Bu durum çok ciddi yaralanmalara ve hatta çok daha üzücü sonuçlara neden olabilir.


12)Pervane kopma sınırının hesaplanması mümkündür. Pervane üreticisi firmalar, ürettikleri pervanelerin güvenlik sınırlarını vermektedirler. En yüksek devire dayanabilen pervaneler, carbon-fiber pervanelerdir. Bunu ahşap pervaneler takip ederler. Pervanelerin güvenlik devir sınırlaması şöyle bir formülle hesap edilir: Üretici firmanın vermiş olduğu sabit sayı/inç olarak pervane çapı=dakika devir olarak güvenlik sınırı.


13)Glow motor tipi(Glass filled/composite), elektrik tipi ve folding tip APC pervanelerin sabit sayıları 190000 dir. Master airscrew marka glow motor tipi pervanelerin sabit sayısı 160000 dir. Naylon pervaneler için sabit sayı daha düşüktür. Slow flyer tipi Apc pervaneler için sabit sayı 65000 dir. Örneğin; 11×6 Master Airscrew glow motor tipi bir pervanenin devir güvenlik sınırı 160000/11=14545 dakika devirdir.


14)Model uçak motorları, model havalandığında, yerdekine göre daha yüksek devir atarlar. Çünkü model havalandığında ileriye doğru hareket halindedir. Oysa biz devir sayacı ile motorun devrini ölçerken, modeli sabit tutmakta ve motoru önemli bir fren etkisi altında çalıştırmaktayız. Bu nedenle de yerdeki maksimum devir, güvenlik sınırından bir miktar daha aşağıda olmalıdır. Örneğin güvenlik sınırını 14545 dakika devir olarak hesapladığımız 11×6 Master Airscrew glow tipi pervane ile, yerde, dakikada 13000-13500 devir geçilememelidir.


15)Kullandığınız pervane ile güvenlik sınırlarını geçiyorsanız, hem siz ve hem de uçuş alanındaki diğer herkes büyük risk altındadır.


16)Motoru zengin bırakarak devir düşürmek suretiyle güvenlik sınırının altında kalmak çözüm değildir. Uçuş sırasında yakıt deposundaki yakıt azaldıkça motorunuz sürekli olarak fakirleşerek daha fazla devir atar ve aynı risk yine ortaya çıkar. Dolayısı ile asıl olan, motorunuzun mevcut pervanesi ile, hiçbir şekilde güvenlik sınırını geçememesidir.


17)Bu dökümanda güvenlik sınırı sabit sayısı bulunmayan bir pervane kullanıyorsanız, üretici firmadan güvenlik sınırını öğreniniz.


18)Pervane ve spinnerinizi motorunuza monte ederken uygun şekilde monte edildiklerinden emin olunuz. Pervanenin göbeğindeki, motorunuzun krank miline geçecek olan krank yuvası, motorunuzun krank miline boşluksuz olarak geçmelidir. Eğer krak mili ile pervanedeki yuva arasında boşluk kalıyorsa, pervane tam merkezlenmez ve dolayısı ilede aşırı vibrasyona neden olup, pervanenin kolayca gevşeyip çıkmasına neden olur.


19) Motorun pervane pulunu da taktıktan sonra somunu iyi sıkılmalıdır. Yeterince sıkılmamış bir somun, pervanenin motordan ayrılmasına ve çok ağır yaralanmalara ve hatta çok daha üzücü sonuçlara neden olabilir.


20)Ahşap veya naylon pervane kullanıyorsanız, somunun sıkılığını çok iyi ayarlamalısınız. Aşırı sıkarsanız pervanenin kendisi ezilip çatlayabilir ve çok tehlikeli hale gelebilir. Yeterince sıkmazsanız motordan ayrılarak fırlayabilir. Somun basıncına en dayanıklı pervaneler carbon fiber pervaneler ve onu takiben glass filled/composite pervanelerdir.


21)Günümüzde tüm 4 zamanlı motorlar ve çoğu güçlü 2 zamanlı motorlar kontra somunu ile birlikte satılmaktadır. Motorunuzda kontra somunu yok ise, ikinci bir somun temin edip, kontra somunu olarak onu da sıkmak iyi bir güvenlik önlemidir.


22)Hasar görmüş, balansı bozulmuş vb. iyi durumda olmayan pervaneleri kullanmayınız. Böyle pervanelerin palleri kolayca koparak fırlayabilir veya pervane somununun gevşemesine ve pervanenin tümüyle fırlamasına neden olabilir.


23)Kullandığınız spinnerin, motorunuzun drive washer ının üzerine takılan, daire şeklinde ve plaka halinde ki parçasının metal olması tavsiye edilir. Zira tamamı plastik olan spinnerlarda, bu parça motorunuzun ısısıyla ısınarak yumuşayabilmekte ve siz pervane somununu çok iyi sıkmış olsanız dahi, somun basıncı altında incelerek somunun boşalmasına ve pervanenin tümüyle motordan ayrılarak fırlamasına neden olabilmektedir.


24)Bujiler motora takıldıklarında uygun tork ile sıkılmalıdır. Gevşek bir buji motorun çalışması sırasında tamamen boşalarak fırlayabilir. Bujilerin aşırı sıkılması ise motor bloğundaki buji yuvasının diş bozmasına neden olabilir.


25)Glow motor yakıtlarının ana maddesi metil alkoldür. Metil alkol zehirli bir kimyasaldır. Özellikle ağız ve göz temasından kaçınınız, buharını teneffüs etmeyiniz. Aksi durumlarda vakit kaybetmeden doktora müraacat ediniz.


26)Motorunuzun, yalnızca buji ısıtıcısının takılmasıyla çalışmaya başlama ihtimalinin bulunduğunu, bunun yanısıra sıcak bir motorun, buji ısıtıcısı takılmaksızın yalnızca krank milinin çevrilmesiyle çalışmaya başlama ihtimalinin bulunduğunu unutmayınız ve gerekli güvenlik önlemlerini alınız.


27)Herhangi bir uçuş sahasına gittiginizde, orada bulunan insanlarla mutlaka frekans kontrolü yapınız. Frekans kontrolü yapmadan vericinizi açmayınız. Sizinle aynı frekansta kumanda cihazı kullanan kişi veya kişiler var ise, birlikte bir program yapmadan cihazınızı açmayınız. Aynı frekansı kullanan kişler var ise, sizin uçuş yapmaksızın, yalnızca kontrol amaçlı olarak cihazınızı açmanızın bile, interference nedeniyle kazaya neden olacağını unutmayınız.


28)Kumandanızı ve alıcınızı açmadan kesinlikle motorunuzu çalıştımayınız. Aksi takdirde motorunuzun gazına müdahale edemezsiniz ve çok ciddi bir kazaya neden olabilirsiniz.


29)Tüm bu kural ve tavsiyelere harfiyen uymuş olsanız bile, motorunuz çalışıyorken, pervanenin önünde ve yanında durmayınız. Pervanenizin pallerinden birinin kopması durumunda büyük bir hızla çapraz olarak fırlayacağını, pervane somunun gevşemesi neticesinde ise, pervanenizin ileriye doğru büyük bir hızla fırlayacağını unutmayınız. Dolayısı ile motorunuz çalışıyorken önünde ve yanında, uzak mesafede dahi olsa hiçkimse bulunmamalıdır. Üstelik, böyle bir durumda, kopan parçanın veya pervanenin çarpıp sekebileceği bir nesne de bulunmamalıdır. Lütfen motorunuzu, önü ve yanı tamamen açıklık olacak şekilde çalıştırınız ve ayarlayınız.


30)Bujinin fırlama ihtimaline karşı da gerekli önlemleri alınız, kendinizi ve çevrenizdekileri koruyunuz.


31)Motor ayarı yaparken çevrenizdekilerin egsozdan ve tozdan rahatsız olabileceğini unutmayınız. Motor ayarı yaparken, bulunduğunuz yerde, aynı anda hem pervane güvenlik önlemlerini sağlamalı ve hem de egsoz ve tozun rahatsız ediciliğini engelleyebilmelisiniz. Eğer bu iki faktörü aynı anda sağlayamıyorsanız, bulunduğunuz konumdan biraz uzaklaşarak, bu faktörleri sağlayabildiğiniz konumda motor ayarı yapmalısınız.


32)Uçuş esnasında, kesinlikle izleyicilerin bulunduğu yönde uçuş yapmayınız. Beklemediğiniz bir anda kumandayı kaybederseniz ciddi bir kazaya neden olabilirsiniz.


33)Özellikle piste yan esen rüzgarların, kalkış,uçuş ve iniş esnasında, modelinizin rudder ını yana doğru itmek suretiyle,modelinizin burnunu izleyicilere doğru çevirebileceğini unutmayınız ve gerekli güvenlik önlemlerini alınız.


34)Mevcut modelinizi, kabiliyetleri dışında hareketlere zorlamayınız. Kanat ortası cam kumaşı ile kaplanmamış olan bir model uçuruyorsanız, yüksek G kuvvetlerine maruz kalmayacak şekilde uçurmaya özen gösteriniz. Aksi takdirde modelinizin uçuş esnasında kırılarak düşmesi sözkonusudur, lütfen unutmayınız.


35)Pilotajınız belirli bir seviyeye gelmişse ve akrobasiye geçmek istiyorsanız, zaten bu konuda da yardım almanızın ve amacınıza uygun yeni bir model edinmenizin zamanıda gelmiş demektir.


Kırımsız, kazasız nice güzel uçuşlar dileğiyle,

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder